5 رمان رولد دال که فیلم شدند!

رولد دال (۱۳ سپتامبر ۱۹۱۶ – ۲۳ نوامبر ۱۹۹۰) نویسنده محبوب بریتانیایی ادبیات کودکان و داستان‌های کوتاه، شاعر، و خلبان جنگنده دوران جنگ بود. کتاب‌های او بیش از 300 میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته است. دال را «یکی از بزرگ‌ترین داستان‌نویسان قرن بیستم برای کودکان» نامیده‌اند.

چند حقیقت جالب درباره داستان‌های رولد دال

نخستین جرقه برای نویسنده شدن رولد دال زمانی زده شد که کارخانه‌ی شکلات‌سازی از دانش‌آموزان مدرسه‌شان دعوت کرد تا شکلات تخته‌های جدید را آزمایش کنند؛ و 35 سال بعد، چارلی و کارخانه شکلات‌سازی منتشر شد!

در داستان جیمز و هلوی غول‌پیکر، درخت گیلاسی که در باغ خانه روستایی رولد دال در باکینگهامشر بود، الهام بخش او شد، او از از تصور اینکه اگر یکی از گیلاس ها به رشدش ادامه دهد چه می‌شود شگفت‌زده شد. او چندین میوه غول‌پیکر مختلف را در نظر گرفت اما در نهایت به ایده یک هلوی غول‌پیکر رضایت داد.

ایده نوشتن داستان آقای روباه شگفت‌انگیز نیز در خانه روستایی رولد دال رخ داد. خانه روباه‌ها که در درخت بزرگی جلوی خانه آن‌ها قرار داشت الهام بخش نوشتن او شد.

گفته می‌شود رولد دال غول بزرگ مهربان را بر اساس داستانی که قبل از خواب برای فرزندانش تعریف می‌کرد نوشته است. غولی که بچه‌ها برای داشتن شادترین رویاهایشان از او تشکر می‌کردند.

کتاب ماتیلدا از فضای سیاسی دهه 1980 الهام گرفته شده است، از جمله اتحاد جماهیر شوروی که قوانین سختگیرانه‌ی خود را بر شهروندان تحمیل می‌کرد و ایالات متحده آن را به چالش می‌کشید.

1- ماتیلدا

ماتیلدا دختری پنج و نیم ساله است که علاقه زیادی به کتاب خواندن دارد. پدر و مادرش به هوش بالای او اهمیتی نمی‌دهند و او را نادیده می‌گیرند، به ویژه پدرش که او را مورد آزار و اذیت کلامی قرار می دهد.

نخستین نسخه سینمایی این داستان در سال 1966 اکران شد و جدیدترین اقتباس آن در سال 2022 بر روی پرده سینما رفت.

ماتیلدا

در سایت کتابک بخوانید: کتاب و فیلم ماتیلدا


خرید کتاب ماتیلدا


2- جیمز و هلوی غول‌پیکر

این کتاب داستان پسری را روایت می‌کند که هلویی جادویی پرورش می‌دهد و همراه با دوستان حشره‌اش که در داخل هلو زندگی می‌کنند، عازم شهر نیویورک می‌شود...

فیلم تخیلی و موزیکال جیمز و هلوی غول‌پیکر که ترکیبی از فیلم و انیمیشن استاپ موشن است در سال ۱۹۹۶ ساخته شد.

جیمز و هلوی غول پیکر

در سایت کتابک بخوانید: کتاب و فیلم  جیمز و هلوی غول پیکر


خرید کتاب جیمز و هلوی غول پیکر


3- آقای روباه شگفت انگیز

آقای روباه به همراه خانواده‌اش در همسایگی سه مزرعه‌دار زندگی می‌کند و برای سیر کردن شکم خانواده‌اش مرغ‌ها و غازهای آن‌ها را شکار می‌کند. برای همین سه مزرعه‌دار دست به کار می‌شوند تا از شر آقای روباه خلاص شوند...

در سال 2009 انیمیشنی جذاب از داستان آقای روباه شگفت‌انگیز ساخته شد که نخستین انیمیشن ساخته وس اندرسن و نخستین انیمیشن استاپ‌موشن توزیع‌شده توسط شرکت فاکس قرن بیستم است.

آقای روباه شگفت انگیز

برای خواندن اطلاعات بیشتر درباره کتاب و فیلم آقای روباه شگفت انگیز کلیک کنید.


خرید کتاب آقای روباه شگفت انگیز


4- چارلی و کارخانه شکلات سازی

آقای ویلی ونکا، صاحب عجیب و غریب بزرگترین کارخانه شکلات‌سازی در جهان، تصمیم گرفته است که درهای کارخانه خود را به روی پنج کودک خوش شانس و والدین آن‌ها باز کند. برای اینکه انتخاب کند چه کسی وارد کارخانه می شود، آقای ونکا نقشه‌ای می‌اندیشد تا پنج بلیط طلایی را زیر زرورق شکلات معروف کارخانه خود پنهان کند...

فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی (به انگلیسی: Charlie and the Chocolate Factory) در سال ۲۰۰۵ میلادی به کارگردانی تیم برتون ساخته شد.

چارلی و کارخانه شکلات سازی

در سایت کتابک بخوانید: کتاب و فیلم چارلی و کارخانه شکلات‌سازی


خرید کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی


5- غول بزرگ مهربان

کتاب غول بزرگ مهربان ماجراهای سوفی دختربچه‌ای یتیم وغول مهربانی با گوش‌های بسیار بزرگ را روایت می‌کند که برای بچه‌ها خواب و رؤیا به ارمغان می‌آورد.

نخستین نمایش فیلم غول بزرگ مهربان در طی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ بود، و سپس در ۱ ژوئیه ۲۰۱۶ در ایالات متحده به نمایش درآمد.

غول بزرگ مهربان

در سایت کتابک بخوانید: کتاب و فیلم غول بزرگ مهربان 


خرید کتاب غول بزرگ مهربان


 

پدیدآورندگان:
Submitted by editor69 on