مجموعه افسانه آمبر

عنوان لاتین
The chronicles of amber

مجموعه کتاب‌های «افسانه‌ی امبر»، مجموعه‌ای بی‌نظیر و بسیار مشهور در ژانر فانتزی - حماسی است که روایتگر جهانی مملو از واقعیت‌های موازی و دنیاهای بی‌پایان است؛ دنیاهایی که سایه‌ای از دنیای واقعی و اصلی یا همان دنیای امبر هستند.

در جلد اول این مجموعه با نام «نه شهریار امبر»، داستان در بیمارستانی در دنیای ما و در نیویورک شروع می‌شود. شخصیت اصلی داستان مردی جوان به نام کروین است که فراموشی گرفته است. او کم‌کم متوجه می‌شود که عضوی از یک خانواده‌ی سلطنتی مافوق بشری است و می‌تواند بین جهان‌های موازیِ بی‌نهایت (سایه‌ها) رفت‌وآمد کند، دنیاهای جدیدی بسازد و بر تنها دنیای واقعی (امبر) حکومت کند.
آبه‌ران، پدر کروین و هشت خواهر و برادر او، ناپدید شده‌اند و اریک، یکی از برادران کروین، قدرت امبر را به دست گرفته است. کروین که کم‌کم حافظه و توانا‌یی‌هایش را باز می‌یابد، در اتحاد با یکی از برادرانش، بلیز، بر آن می‌شود که قدرت را از اریک بازپس ‌گیرد. در این مسیر، بلیز از کوه سقوط می‌کند و کروین هم بینایی‌اش را از دست می‌دهد و زندانی می‌شود. اما به لطف ویژگی‌های ماورائی‌اش بینایی‌اش را دوباره به دست می‌آورد و به کمک دورکین، جادوگر دیوانه‌ای که انگاره را خلق کرده است، و دری که او روی دیوار سلول می‌کشد، از زندان می‌گریزد...

کتاب نه شهریار امبر


خرید کتاب نه شهریار امبر – مجموعه افسانه ی امبر (جلد ۱)


در جلد دوم، «تفنگ‌های آوالون»، کروین از سیاه‌چاله‌ای که برادرش اریک او را در آن زندانی کرده بود، فرار می‌کند و حال به دنبال راهی برای بازپس ‌گرفتن قدرت از اریک است.
تمام خانواده‌ی کروین بر این باورند که به دلیل بی‌اثر بودن باروت، اسلحه در دنیای قرون وسطایی امبر کار نمی‌کند. اما کروین از زمان فرمانروایی‌اش بر سرزمین آوالون در گذشته، پودر جلادهنده‌ای سراغ دارد که در امبر مانند باروت عمل می‌کند. او تلاش می‌کند ارتشی از سربازان را در دنیای سایه تشکیل دهد و آن‌ها را با تفنگ آوالون مسلح کند. در این میان، او با دارا، نتیجه‌ی برادرش بندیکت، آشنا می‌شود و متوجه خطر جدیدی می‌شود که امبر و دنیاهای سایه‌اش را تهدید می‌کند: جاده‌ی سیاهی که از میان تمام دنیاها می‌گذرد و بارگاه‌های آشوب را به امبر متصل می‌کند.

کتاب تفنگ های آوالون


خرید کتاب تفنگ های آوالون – مجموعه افسانه ی امبر (جلد ۲)


در جلد سوم مجموعه‌ی افسانه‌ی امبر، «نشان تک‌شاخ»، اریک مرده است و بالاخره کروین نایب‌السلطنه‌ی امبر می‌شود. تنها چند روز بعد از پایان جنگ، کین، برادر دیگر کروین کشته می‌شود و با توجه به سابقه‌ی اختلافات کروین با او، همه به کروین ظنین می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود موضوع گم شدن اعضای دیگر خانواده هم مطرح شود و کروین به عنوان مظنون اصلی در موقعیت سختی قرار گیرد. سوءقصدی به جان کروین رخ می‌دهد! حال او در زمین ناتوان شده است. به همین دلیل، پیش از بازگشت به امبر، گوهر داوری را که اریک به او داده بود، در زمین مخفی می‌کند و برای یافتن راهنما، به یکی از جهان‌های سایه می‌رود. اما پس از بازگشت، به‌جای امبر خود را در انگاره می‌یابد...

کتاب نشان تک شاخ


خرید کتاب نشان تک شاخ – مجموعه افسانه ی امبر (جلد ۳)


در جلد چهارم، «دست آبه‌ران»، کروین متوجه می‌شود که انگاره آسیب دیده است و بخشی از آن با لکه‌‌ای تیره‌ پوشیده شده است. جست‌وجوهای بیشتر کروین نشان می‌دهد که خون یکی از اعضای خانواده باعث ایجاد این لکه شده است. در ادامه، کروین برای مرمت انگاره، به درخواست خود به سیاه‌چاله بازمی‌گردد تا با دورکین ملاقات کند و از او کمک بگیرد. در نهایت، کروین متوجه می‌شود یکی از برادرانش به نام برند، که به گوهر داوری هم دست پیدا کرده است، باعث آسیب انگاره شده است. کروین و سایر اعضای خانواده، برای متوقف کردن برند و جلوگیری از نابود کردن انگاره با هم متحد می‌شوند. در نهایت گوهر داوری را پس می‌گیرند و درمی‌یابند که پدرشان، آبه‌ران، هنوز زنده است.
در این جلد از مجموعه‌ی افسانه‌ی امبر است که خودِ راجر زلازنی، در بخشی کوتاه از داستان ظاهر می‌شود؛ آن هم در قامت نگهبان سیاه‌چاله، در‌حالی‌که پیپ می‌کشد و مشغول نوشتن یک رمان است!

کتاب دست آبه ران


خرید کتاب دست آبه ران – مجموعه افسانه ی امبر (جلد ۴)


در جلد پنجم این مجموعه، «بارگاه‌های آشوب»، آبه‌ران تاج و تخت را بازپس می‌گیرد و تصمیم دارد انگاره را، حتی به قیمت جانش، ترمیم کند و به همین دلیل، مقدمات حمله به بارگاه‌های آشوب را فراهم می‌کند. او به کروین پیشنهاد می‌دهد پادشاهی را بپذیرد و دارا را ملکه‌ی خود سازد، اما کروین نمی‌پذیرد و برای آوردن گوهر داوری از دنیای سایه‌ها راهی جاده‌ی سیاه می‌شود. برند با طوفانی عظیم او را تعقیب می‌کند. کروین پس از روبه‌رو شدن با خطرات بسیار، به این نتیجه می‌رسد که حمله‌ی پدرش به بارگاه‌های آشوب شکست خورده است. در رویارویی پایانی کروین و برند، گوهر داوری گم می‌شود. اما در نهایت، کین (یکی از برادرها که پیش از این مرگ خود را صحنه‌سازی کرده بود) باعث مرگ برند می‌شود.
اسب تک‌شاخ گوهر داوری را پیدا می‌کند و آن را به رندوم می‌دهد و او پادشاه جدید امبر می‌شود. دنیاهای موازی سایه بازسازی می‌شوند و در پایان، درمی‌یابیم که در تمام این 5 جلد، کروین در حال روایت کردن همین داستان برای پسرش مرلین بوده است.
در 5 جلد بعدی، ماجراهای شاهزاده مرلین جادوگر، پسر کروین، روایت می‌شوند.

کتاب بارگاه های آشوب


خرید کتاب بارگاه های آشوب – مجموعه افسانه ی امبر (جلد ۵)


زلازنی، در دل این جهان‌های چندگانه و موازی، مفاهیم فلسفی جالبی را درباره‌ی ماهیت هستی مطرح می‌کند. او مفهوم نظم (دنیای امبر) و آشوب (بارگاه‌های آشوب) را مقابل هم قرار می‌دهد و با یکدیگر مقایسه می‌کند، با قوانین فیزیک بازی می‌کند و آن‌ها را در هر سایه (دنیای موازی) تغییر می‌دهد؛ مثلاً، باروت در دنیای امبر مشتعل نمی‌شود و به همین دلیل، همه‎ی کاراکترها با خود شمشیر حمل می‌کنند. در دنیاهای دیگر، آسمان سبز یا خورشید آبی است، شهرهای شیشه‌ای وجود دارند و جهان‌هایی خارج از تخیل ما قابلیت واقعی شدن پیدا می‌کنند.

گزیده‌هایی از کتاب

همان‌طور که وارد سایه می‌شدم پرنده‌ی سفیدی که خوانده بودمش آمد و بر دوش ‌راستم نشست. من هم یادداشتی نوشتم و به پایش بستم و بعد پرش دادم و رفت. روی یادداشت نوشته بودم: «دارم می‌آیم.» و بعد هم امضایش کرده بودم.
تا روزی که انتقام نمی‌گرفتم و تاج پادشاهی را به دست نمی‌آوردم، از پا نمی‌نشستم...
پرنده‌ی سیاهی که خوانده بودمش آمد و بر دوش چپم نشست. من هم یادداشتی نوشتم و به پایش بستم و بعد به سمت غرب پرش دادم و رفت.
روی یادداشت نوشته بودم: «اریک - یک روز برمی‌گردم.» بعد هم امضا کرده بودم: «کروین - سالار امبر»

سال نشر
۱۴۰۱
ناشر
نویسنده
Zelazny roger
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by editor69 on