اپل و رین

عنوان لاتین
Apple and Rain

کتاب «اپل و رین» تازه‌ترین اثر نویسنده‌ی محبوب و پرافتخارِ رمان‌های نوجوان، سارا کروسان است؛ داستانی خواندنی و تأثیرگذار که احتمالاً هر نوجوانی (به‌ویژه دختران) با اشتیاق آن را تا انتها دنبال خواهد کرد. کروسان به زیبایی توانسته است احساسات و درونیات اپل را به تصویر بکشد و خواننده را، در مسیر رشد اپل از کودکی به نوجوانی، با او همراه کند.

این کتاب داستانی واقع‌گرا و پرکشش درباره‌ی بزرگ شدن، مهارت عشق ورزیدن و روابط انسانی است.

اپلِ 14 ساله، با چالش‌های گوناگونی روبه‌روست: او با مادربزرگ (نانا) خوش‌قلب اما سخت‌گیرش زندگی می‌کند که حتی اجازه نمی‌دهد اپل تنها از مدرسه برگردد، بهترین دوستش برای بودن با گروه دختران محبوب دبیرستان او را تنها گذاشته است،  و از پسری خوشش می‌آید که انگار حتی نمی‌داند اپل وجود دارد! و از همه بدتر، مادر زیبا و جذابش او را در 3 سالگی رها کرده و رفته است!

بازگشت غیرمنتظره‌ی مادر به زندگی اپل، بعد از 11 سال، در ابتدا شبیه یک رؤیاست. اپل خیال می‌کند که زندگی با مادر جوان و جذابش همه ‌چیز را تغییر خواهد داد. اما پس از مدتی می‌فهمد، که مادرش نه برای نجات او، بلکه برای نجات خودش بازگشته است! نگهداری از دختر دیگرش «رینِ» 10 ساله، که اختلال روانی به‌خصوصی دارد، مادر را خسته کرده است و امیدوار است که داشتن خواهری بزرگ‌تر، کمی از مسئولیت‌های او را کم کند. 

اپل، که تا امروز نمی‌دانسته خواهری دیگر (از پدری دیگر) دارد، امیدوارانه و خسته از سخت‌گیری‌های نانا به خانه‌ی جدید مادرش می‌رود. حداقل مامان اصرار ندارد که او را به مدرسه برساند! اما در عوض به اپل و دوستانش آبجو تعارف می‌کند! برای پسر موردعلاقه‌‌ی اپل دلبری می‌کند! خیلی از روزها دو دخترش را تنها می‌گذارد و اپل مجبور می‌شود برای نگهداری از خواهر کوچک‌ترش، رین، به مدرسه نرود! با وجود این، اپل شک و تردیدهایش را نادیده می‌گیرد و به مادرش فرصت‌های بیشتری می‌دهد. اما تا کجا می‌تواند زندگی ازهم‌گسیخته‌ی مادرش را به زور کنار هم نگه دارد؟

وجود دو شخصیت دیگر در داستان، به روند رشد مثبت اپل کمک می‌کند: آقای گیدون، معلم انگلیسی اپل در مدرسه، که طرفدار پروپاقرص شعرهای اپل است و همواره او را تشویق می‌کند تا صادقانه احساساتش را به روی کاغذ بیاورد. و دیگری دِل، هم‌کلاسی جدیدش، پسری عجیب‌وغریب که البته مهربان و حامی است. این پسر اپل را درست همان‌گونه که هست می‌بیند، آن هم زمانی‌که پیش چشم همه نامرئی است. دلبری‌های صریح و گاه غیرمستقیم دِل با اپل، بر جذابیت داستان می‌افزاید.

رین، خواهر کوچک‌تر اپل، شخصیتی است که به‌راحتی خواننده را به خود علاقه‌مند می‌کند. او آن‌قدر تنها مانده است که حالا خیال‌ می‌کند عروسکش جینی، نوزادی واقعی است و خود را مادر جینی می‌داند. آشنایی اپل با رین و مراقبت از او، باعث می‌شود اپل واقعیت‌ها را بهتر ببیند و بپذیرد. او می‌پذیرد که مادرش انسان بدی نیست، اما نمی‌تواند مادر خوبی باشد. او یاد می‌گیرد دنیا با همه‌ی تلخی‌ها و شیرینی‌هایش چیزهای زیادی برای کشف کردن دارد: خانواده، عشق، شعر و...

کروسان در ایجاد روابط بین شخصیت‌ها بی‌نظیر عمل می‌کند. در واقع می‌توان گفت «اپل و رین» کتابی است درباره‌ی روابط انسانی در سطوح گوناگون: دوستی‌هایی که جوانه می‌زنند و و دوستی‌هایی که رو به زوال‌اند. روابط مادرانه‌ای که مشکل دارند، و روابط خواهرانه‌ای که در عین مثبت بودن، درگیر مشکلاتی می‌شوند.


خرید کتاب ‌های سارا کروسان


در همه‌ی این روابط، با انسان‌هایی واقعی روبه‌رو هستیم که به شیوه‌ی خاص خود روی روابط‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند. بعضی از آن‌ها اهمیت این روابط را نمی‌دانند و برخی دیگر نمی‌توانند آن را به‌درستی بیان کنند. اما اپل در این میانه شخصیتی قوی است که مشتاق است رابطه‌اش را‌ با مادرش ترمیم کند؛ مادری که حتی در بازگشت هم نمی‌تواند انتظارات اپل را برآورده کند. اپل توانا، دلسوز و به نوعی بیشتر شبیه به ناناست.
شعر در این رمان هم، مانند تمام آثار سارا کروسان، جزئی لاینفک از داستان است. اما این‌بار فقط در قالب آقای گیدون، معلمی بی‌نظیر، تجسم می‌یابد. به این ترتیب، مطالعه‌ی رمان برای افرادی که به شعر علاقه‌مند نیستند، راحت‌تر می‌شود.

کتاب «اپل و رین» افتخارات زیادی را نصیب خود کرده است، از جمله:
•    نامزد نهایی مدال کارنگی 2015
•    نامزد نهایی جایزه‌ی CBI سال 2015

گزیده‌هایی از کتاب

  مامان سرش را خاراند.
-    همش آرزو می‌کردم این موضوع خودبه‌خود حل شود. فکر کرده بودم اگر رین یک خواهر داشته باشد، همه‌ی این کارهای بی‌معنی را تمام می‌کند.
-    منظورت چیست؟
-    خب راستش همیشه می‌خواستم برگردم انگلیس. اما وقتی رین مریض شد و شروع کرد به ادا درآوردن درباره‌ی این عروسک مسخره، فهمیدم دیگر وقتش است. برای بزرگ کردنش به کمک احتیاج داشتم، برای همین باید برمی‌گشتم. به‌ خاطر رین، یا حداقل به‌ خاطر خودم.
به حلقه‌ی بخاری که از چای توی فنجان بیرون می‌آمد، زل زدم. نمی‌دانستم چه بگویم؛ احساس می‌کردم کسی روی سرتاپایم لجن ریخته.
مامان خیلی زود فهمید چه گفته و خودش را سمت من انداخت.
-    وای خدا، اپل، می‌دانم چی تو کله‌ات می‌گذرد. اما باور کن به ‌خاطر تو هم برگشتم. دلم برای تو هم خیلی تنگ شده بود...

سال نشر
۱۴۰۰
ناشر
نویسنده
Crossan Sara
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on