وقتی مامان بزرگ کوچک می شود

عنوان لاتین
Als Oma immer kleiner wurde

کتاب «وقتی مامان‌بزرگ کوچک می‌شود» داستانی درباره‌ی مرگ است و جوابی بامزه به پرسش همیشگی بسیاری از کودکان – و حتی بزرگسالان!- می‌دهد: آدم‌ها بعد از مرگ کجا می‌روند؟


خرید کتاب کودک درباره مرگ و از دست دادن عزیزان


مهربانی‌های مامان‌بزرگِ پپی، آشنا و شبیه به بیش‌تر مادربزرگ‌هاست. مامان‌بزرگِ پپی لذیذترین کلوچه‌های دنیا را درست می‌کند و نان‌کره‌ای و کرم‌شکلاتی‌های خوشمزه‌ای دارد. گاهی پپی و مادربزرگ با هم به خرید می‎‌روند، عصرهای پنج‌شنبه مسابقه‌ی هفته را تماشا می‌کنند و حسابی می‌خندند. 

کتاب «وقتی مامان‌بزرگ کوچک می‌شود» داستانی درباره‌ی مراقبت کردن است؛ مراقبتی دوسویه منتها در زمان‌های متفاوت. مادربزرگ، برخلاف پپی، از زیرزمین تاریک نمی‌ترسد. هرزمان پپی و مادربزرگ به خرید می‌روند، پپی بسته‌ی دستمال کاغذی را می‌آورد و بطری آب‌انگور، اما سه‌کیلو سیب‌زمینی و شیشه‌ی آب سیب را مادربزرگ می‌آورد، آخر ناسلامتی او مادربزرگ قوی و همه‌فن‌حریف پپی است! 

اما چرا دیگر مادربزرگ موقع عبور از در اتاقک چوبی، خم نمی‌شود و حتی کفش بولینگ محبوب‌اش هم برای‌اش بزرگ شده است؟ 

آخِر مادربزرگ روزبه‌روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود!

کتاب «وقتی مامان‌بزرگ کوچک می‌شود» بده‌بستانی عاطفی و مراقبتی است که در مرتبه‌ی اول میان پیر و کودک و پس از آن، میان جوان و پیر جریان دارد. 


خرید کتاب کودک درباره مادربزرگ و پدربزرگ


حالا پپی همه‌ی کارهایی را که پیش‌تر با مادربزگ‌اش انجام می‌داد، به‌تنهایی انجام می‌دهد و مادربزرگ کوچولو هم تماشای‌اش می‌کند. پپی خرید‌ها را می‌آورد و دیگر ترسی از رفتن به زیرزمین ندارد. در این بین، مادربزرگ روز‌به‌روز کوچک‌تر می‌شود. آن‌قدر کوچک که وقتی پپی از او می‌پرسد چگونه کلوچه‌ها را سرخ کند، صدای او را به‌سختی می‌شنود. 

انگار دنیای بیرون برای مادربزرگی به این ریزگی، بزرگ است. حالا مادربزرگ آن‌قدر کوچک شده است که می‌خزد در گوش پپی. می‌بینید... این‌جوری دیگر مادربزرگ همیشه همراه پپی است. 

کتاب «وقتی مامان‌بزرگ کوچک می‌شود» نخستین اثر اینکا پابست، بازیگر و خواننده‌ی آلمانی‌زبان است. مهرداد زائری نیز تصویرگری کتاب را بر عهده داشته است. او در نوجوانی به آلمان مهاجرت کرد و اکنون در این کشور ساکن است.

گزیده‌هایی از کتاب

ولی دوباره این فکر توی ذهنم جرقه می‌زند که او اصلاً نرفته و همین الان توی وجود خودم است؛ هروقت سؤالی دارم یا از چیزی سردرنمی‌آورم، فقط کافی است خیلی جدی به مامان‌بزرگ فکر کنم. او هر دفعه یک راه‌حل خوب به من می‌دهد.

تصویرگر
Mehrdad Zaeri
سال نشر
۱۳۹۸
نویسنده
Inka Pabst
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on