یوگا در جنگل

عنوان لاتین
Yoga bunny

«یوگا در جنگل» داستانی تصویری است که برایان روسو (Brian Russo) نوشته و تصویرگری کرده است. از عنوان کتاب مشخص است که با داستانی درباره‌ی یوگا سروکار داریم. 

می‌دانیم که با کتاب‌خوانی برای کودکان می‌توانیم آن‌ها را به کتاب‌ خواندن علاقه‌مند کنیم و خو دهیم؛ همچنین با تمرین می‌توانیم کودکان را به عادت‌های نیک دیگر هم خو دهیم. از این رو، کتاب «یوگا در جنگل» سرآغاز خوبی است تا یوگا را به یکی از کنش‌های روزانه‌ی کودک تبدیل کنیم و او را نرم‌نرمک به انجام دادن این تمرین‌ها انس دهیم.


خرید کتاب کودک درباره ورزش


داستان طرح ساده‌ای دارد، بانی‌خرگوش یک روز صبح از لانه‌اش بیرون می‌آید و می‌خواهد یوگا انجام دهد. ساکنان دیگر جنگل عصبانی و بی‌حوصله، شتاب‌زده و در حال سکسکه کردن از کنار بانی رد می‌شوند و نمی‌پذیرند لحظه‌ای کنار او بایستند و با او تمرین کنند. بانی به مارمولک عصبانی، روباه عجول و پرنده‌ای که مدام سکسکه می‌کند می‌گوید یوگا آرام‌شان می‌کند و حال‌شان بهتر می‌شود، اما آن‌ها ترجیح می‌دهند تمام روز در شتاب و کسالت و هق‌هق سکسکه باشند، ولی یک ‌لحظه هم برای انجام دادن حرکت‌های یوگا درنگ نکنند! به نظر آن‌ها ایستادن روی یک پا، ژست درخت در یوگا، خم شدن و کشش بدن احمقانه است. آن‌ها سودمندی این حالت‌ها را نمی‌دانند! 

اما دو موش کنجکاو بانی را در حالت جنگ‌جو (یکی از ژست‌های یوگا) می‌بینند که دست‌هایش را به‌سوی آسمان دراز کرده و بی‌حرکت مانده است. موش‌ها گمان می‌کنند بانی منتظر دریافت چیز ارزشمندی از آسمان است، پس بهتر می‌بینند که حرکت او را تقلید کنند! موش‌ها با این خیال همراه بانی می‌شوند و این همراهی دیگران را ترغیب می‌کند که به گروه کوچک یوگا بپیوندند؛ پرنده، روباه و دست آخر مارمولک کسل و عصبانی، که حرکت درازکشیده روی زمین را مناسب حال خود می‌یابد! بله، آن‌ها با این همراهی به‌واقع آورده‌ی ارزشمندی به دست می‌آورند: آرامش، شادی و حال خوب.

کتاب «یوگا در جنگل» چهار ژست یا حرکت یوگا را ساده و قدم‌به‌قدم در تصویر و متن آموزش می‌دهد که می‌تواند سرآغازی باشد برای ترغیب کودک به انجام دادن یوگا.

کتاب یوگا در جنگل

وقتی کتاب را با کودک می‌خوانید تلاش کنید که ژست‌ها و حرکت‌های بانی را هم با یکدیگر تمرین کنید. به خاطر داشته باشید که راز آرامش و شادی شخصیت‌های داستان همراهی آن‌ها با یکدیگر و هم‌گروهی بودن است. هرچند یوگا ورزشی است که می‌توانیم در تنهایی و سکوت انجام دهیم، آرامش و شادی در کنار یکدیگر تسری بیشتری پیدا می‌کند و فضای زیست مشترک‌مان را دلپذیرتر خواهد کرد. آرامش و شادی هیچ‌کس کامل نیست، اگر اطرافیانش بی‌حوصله و بی‌قرار و گرفتار باشند. یوگا درنگی در زندگی شتابناک هرروزه‌ی ما ایجاد می‌کند و روزنه‌ای برای تنفس، تأمل و دمی برای یگانگی ذهن با بدن است. یوگا را به کُنش مشترک با فرزندتان بدل کنید و روزانه، چنددقیقه‌ای کنار یکدیگر حرکت‌های کتاب را مثل بانی و دوستانش تمرین کنید. 
انجام دادن فعالیت مشترک هم رابطه‌ی شما و فرزندتان را نزدیک‌تر می‌کند و هم یوگا را به عادت‌های نیک زندگی فرزندتان می‌افزاید.

گزیده‌هایی از کتاب

روباه آن‌قدر تند راه می‌رفت که بانی را از جا پراند.
روباه گفت: «از سر راهم برو کنار، بانی! خیلی عجله دارم.»
بانی پیشنهاد داد: «شاید بتوانی یک دقیقه بایستی و این حرکت یوگا را با من انجام بدهی. شاید کمکت کند تا آرام شوی.»
روباه پاسخ داد: «نه، ممنون! ترجیح می‌دهم عجله داشته باشم تا اینکه چنین کار احمقانه‌ای را انجام بدهم.»

سال نشر
۱۴۰۱
قالب کتاب
نویسنده
Brian Russo
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on