واقعا جدی جدی!

عنوان لاتین
Really and Truly

کتاب تصویری «واقعاً جدی جدی!» درباره‌ی رابطه‌ی پدربزرگ با نوه‌‌اش چارلی است. 
پدربزرگ همیشه برای چارلی قصه‌های شاد و بامزه می‌گوید و ساعت‌ها او را سرگرم می‌کند؛ قصه‌هایی خیالی که شخصیت‌های‌شان همیشه در خانه‌ی پدربزرگ هستند. برای چارلی فرقی نمی‌کند که داستان‌های پدربزرگ درباره‌ی مخفی شدن دزدان دریایی در اتاق زیر شیروانی باشد یا آدم‌کوچولوهایی که در زیرزمین خانه زندگی می‌کنند. او از معاشرت با پدربزرگ بسیار لذت می‌برد؛ چون این قصه‌گویی‌ها همیشه با بازی میان این دو شیرین و جذاب می‌شوند. اما از یک نقطه‌ی زمانی به بعد، پدربزرگ دیگر برای چارلی قصه‌ای نمی‌گوید؛ چون به بیماری وحشتناکی دچار شده است که باعث شده نه بخندد، نه با دیگران حرف بزند. او هیچ‌کدام از اطرافیانش و حتی قصه‌هایی را که پیش از این تعریف می‌کرده، به خاطر نمی‌آورد!

کتاب واقعا جدی جدی


خرید کتاب کودک درباره‌ی پدربزرگ


چارلی تلاش می‌کند با روش پدربزرگش با او صحبت کند و ارتباط بگیرد؛ بنابراین برای پدربزرگ قصه می‌گوید، شبیه همان کاری که پدربزرگ برای چارلی انجام می‌داد... قصه‌ها کم‌کم پدربزرگ را به خنده می‌اندازند و همین برای چارلی کافی است؛ حتی اگر پدربزرگ، دیگر چارلی را به خاطر نیاورد.

این کتاب تصویری درباره‌ی خود بیماری آلزایمر اطلاعاتی به خواننده نمی‌دهد، اما به کودکی که پدربزرگ و مادربزرگش از بیماری آلزایمر رنج می‌برد راهی نشان می‌دهد تا با آن‌ها ارتباط برقرار کند. پس گفت‌وگو کردن و صحبت بزرگسالان با کودکان درباره‌ی این بیماری مهم است و بستگی به سن و رابطه‌ی کودک با فرد درگیر با بیماری آلزایمر دارد. 

در سایت کتابک بخوانید: آلزایمر و نقش ادبیات کودکان در بازسازی رابطه بزرگسال و کودک بررسی دو کتاب «واقعا جدی جدی!» و «بادکنک نقره ای»

هرچند این کتاب ممکن است غم‌انگیز باشد، به کودک آموزش می‌دهد که زندگی پیش‌بینی‌ناپذیر است و گاه ممکن است مطابق خواسته‌های ما پیش نرود. پس هنگام مواجهه با چنین بیماری‌ای به‌جای غمگین شدن، بهتر است که بداند چگونه با آن روبه‌رو شود و بزرگسال درگیر با این بیماری را درک کرده، با او ارتباط برقرار کند. کودکان با کمک این کتاب درمی‌یابند که در زندگی روزمره و ذهن فرد مبتلا به آلزایمر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؛ همچنین این اثر به بزرگسالان یادآوری می‌کند که به یاد داشته باشند، به پرسش‌های کودکان ساده و صادقانه پاسخ دهند. 

«واقعاً جدی جدی!» از آن دست کتاب‌هایی است که والدین امیدوارند هرگز به آن نیاز پیدا نکنند، اما برای هر خانواده‌ای که یکی از عزیزان آن‌ها مبتلا به آلزایمر است و می‌خواهند کودک‌شان با زبانی ساده با مفهوم این بیماری و چگونگی برخورد با آن آشنا شود، بسیار مفید و ارزشمند است.

کتاب تصویری «واقعاً جدی جدی!» اثر امیلی ریوارد نویسنده‌ی کانادایی است. ریوارد تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ی نویسندگی در دانشگاه لاوال کبک به سرانجام رساند. او که نویسنده‌ی پرکار کودک و نوجوان به شمار می‌آید از سال ۲۰۰۵، بیش از هفتاد رمان و کتاب کودک و نوجوان نوشته است. امیلی ریوارد در سال ۲۰۱۸ به ‌عنوان بهترین نویسنده‌ برای سنین ۱۲ تا ۱۷ سال در کبک معرفی و برنده‌ی جایزه‌ی کتاب‌فروشان جوان شد. 

گزیده‌هایی از کتاب

هفته‌ی بعد باز می‌رویم دیدن بابابزرگ، یک خانم مهربان سینی غذا را می‌گذارد جلوی او، بابابزرگ با نوک چنگالش کوفته‌قلقلی‌ها را توی بشقاب قل می‌دهد و سیب‌زمینی‌ها را له می‌کند. با غذا بازی می‌کند، اما لب به آن‌ها نمی‌زند. کوچولو که بودم، هروقت غذایم را نمی‌خودم، بابابزرگ یک قصه‌ی مخصوص برایم تعریف می‌کرد. امتحان می‌کنم. شاید فایده داشته باشد...

تصویرگر
Anne-Claitr Delisle
سال نشر
۱۳۹۸
قالب کتاب
نویسنده
Emili Rivard
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by editor69 on